Katajavuori, Riina

Kuvatiedoston lataaminen

Photograph information

© Pertti Nisonen 2011 / Tammi

Synnyinaika

Synnyinpaikka

Asuinpaikkakunta tai -paikkakunnat

Koulutus tai tutkinto

Tekijän saamat palkinnot

Luottamustehtävät ja jäsenyydet

Tekijän käyttämä kieli

Kansallisuus

Maakunta-alue

Teokset

Tyyppi

romaanit

Tyyppi

kuvakirjat

Tyyppi

romaanit

Tyyppi

fyysinen teos

Tyyppi

novellit

Tyyppi

kuvakirjat

Tyyppi

runokokoelmat

Tyyppi

kuvakirjat

Tyyppi

kuvakirjat

Tyyppi

kuvakirjat

Tyyppi

novellikokoelmat

Tyyppi

novellit

Tyyppi

runokokoelmat

Tyyppi

runokokoelmat

Nimi

Tyyppi

romaanit

Tyyppi

novellit

Nimi

Tyyppi

romaanit

Tyyppi

runokokoelmat

Tyyppi

kuvakirjat

Tyyppi

kuvakirjat

Tyyppi

kuvakirjat

Tyyppi

runokokoelmat

Tyyppi

novellit

Tyyppi

kuvakirjat

Tyyppi

kuvakirjat

Tyyppi

runokokoelmat

Tyyppi

kuvakirjat

Tyyppi

kuvakirjat

Tyyppi

kuvakirjat

Tyyppi

kuvakirjat

Tyyppi

kuvakirjat

Tyyppi

kuvakirjat

Tyyppi

kuvakirjat

Nimi

Tyyppi

novellit

Tyyppi

novellit

Tyyppi

novellit

Tyyppi

kuvakirjat

Tyyppi

runokokoelmat

Tyyppi

runokokoelmat

Tyyppi

novellit

Tyyppi

romaanit

Muut teokset

Tyyppi

fyysinen teos

Tyyppi

fyysinen teos

Tyyppi

fyysinen teos

Muut teokset (kääntäjänä)

Tyyppi

fyysinen teos

Kirjailijan omat sanat

Helsinkiläisyys on olennainen osa minua ja kirjoittamistani. Kun opiskelin kirjoittamista Oriveden opistossa 1980-luvun lopulla, sain huomata,etten ole mistään kotoisin. Muilla oli oma murre ja oma romanttinen kotipaikkakunta, sellainen kuin Petäjävesi, Merikarvia tai Ikaalinen, minulla ei mitään, vain pahainen slangi, jota muut eivät ymmärtäneet - luulivat, että brassailin, kun puhuin omaa kieltäni.

Helsinkiläisyys on läsnä kaikissa kirjoissani. Kolmannessa runokokoelmassani Painoton tila (Tammi 1998) olen pohdiskellut vähän skeptisesti näin: "Joskus kuvittelin että turisti katsoo minua ja ajattelee tuo tuossa on helsinkiläinen, se kuuluu tänne". Kirjoittaessani esikoiskokoelmaani Varkaan kirja (Otava 1992) asuin Kampissa, Pohjoisella Rautatiekadulla. Koko kaupunki oli sylissäni - erkkeri-ikkunastani näkyi suoraan yli Linja-autoaseman Tavastian portille, ja sinne minunkin tieni usein vei. Tunsin asuvani majakassa, ja minun tehtäväni oli tähystää yötä: "Tahtoisin kerran kertoa, millaista täällä on,/ Bengtskär keskikaupungilla. On jätettävä tämä tarkkailuasema."

Toisessa kokoelmassani Kuka puhuu (Otava 1994) kirjoitan talvisen Helsingin taiasta: "Pakkanen on sulkenut ikkunat. Helsinki on umpeen huurrettu, junat ottavat suunnan/ kohti toisia kohinoita." (Kaikki näytteet ovat katkelmia, eivät kokonaisia runoja.)

Varsinainen kunnianosoitukseni kotikaupungilleni Helsingille ja erityisesti sen paratiisilliselle Puu-Käpylän kaupunginosalle on ensimmäinen romaanini Hevikimmat (Tammi 1999). Sen kirjoitin puhelinluettelon kartta Käpylän kohdalta auki. Halusin sijoittaa heavy metalia kuuntelevien 1980-luvun nuorten tarinan tarkasti aikaan ja paikkaan. Hevikimmoista voisi tehdä vaikka lautapelin, niin tarkasti Pinni, Leea ja Anita kulkevat pitkin Pohjolankatua postin ohi palokunnantalolle. Minua ihastutti ajatus fiktiivisestä mikrohistoriasta, jonka tunnelman voi jäljittää oikeasti olemassaolevaan paikkaan.

Olen asunut Käpylässä Kalervonkadulla 10-13-vuotiaana ja minulla on sinne siteitä edelleen. Käpyläläisyyden eli tietyn paikallisuuden avulla halusin myös kuvata hyvää vauhtia aikuiseksi kasvavien nuorten kohellusta, rakkautta synkeään mustaan hevimusiikkiin, halusin kirjoittaa maistuvaa dialogia ja tutkia tapoja, joilla tytöt ja pojat kutuvaiheessaan kommunikoivat. Innoittajiani tämäntyyppisen romaanin kirjoittamiseen olivat Kim Weckströmin Sista sommaren (Viimeinen kesä) ja Kjell Westön Drakarna över Helsingfors (Leijat Helsingin yllä), olletikin, että Westön laaja eeppinen romaani on paljon isompi sylillinen tavaraa kuin vain yhteen sukupolveen keskittyvä Hevikimmat.

Tällä hetkellä kirjoitan novelleja ja runoja. Viime aikoina olen ihmetellyt rottia työmatkallani Töölönlahdella. Helsinki on yllätyksiä täynnä. Rottia porvariskaupunginosassa, tiesitkö mokomaa?!



MAKUASIOITA:

Unohtumattomia taide-elämyksiä on tietysti lukuisia. Kirjoista voisi mainita L.M.Montgomeryn Runotyttö-sarjan, Patricia Wellesin Pikkuhipin, Hannu Ahon Saaran ja F.M.Dostojevskin Idiootin. Runoilijoista läheisiä ovat olleet nuorena Teemu Hirvilammi, esikoisrunoilijana Anna Ahmatova, kirjallisuusopiskelijana Ezra Pound, myöhemmin Aila Meriluoto ja monet ikäiseni aikalaisrunoilijat.


Musiikkiharrastus oli nuorena melkein yhtä intensiivistä, joskus jopa intensiivisempää, kuin lukuharrastus. Kaikki lähti Lena Zavaronista ja Elvis Presleystä. Kuljin Eddie Cochranin ja Gene Vincentin kautta luontevasti Dave Lindholmiin, Black Sabbathiin ja Led Zeppeliniin. Oriveden opistolla tutustuin Patti Smithiin, Kitaroon ja Joni Mitchelliin. Myöhemmin innostuin myös barokkimusiikista, Purcellista ja Monteverdistä.

Elokuvaa harrastin nuorena paljon: lapsena tv:stä katsottiin kaikki kotimaiset elokuvat ja tietysti Angelikat. Liimailin päiväkirjaan Markku Tuulin arvosteluja Katso-lehdestä. Nuorena kävin paljon elokuva-arkistossa ja myöhemmin toimin kymmenen vuotta elokuva-arvostelijana Ylen Teksti-tv:ssä. Nykyään olen pohjattoman kyllästynyt elokuviin ja menen paljon mieluummin teatteriin.

Fiktiivinen henkilö, johon voisin samaistua? Totta kai Scarlett O'Hara Tuulen viemää romaanista. Häikäilemätön, sinnikäs nainen, jota ei mikään eikä kukaan voi lannistaa. Tunsin myös Idiootin Rogozinin itselleni läheiseksi.

Vaikuttava paikka maailmalla on Pietari. Kotimaassa rakastan Kampin autotalon katolla hitaasti pyörivää mersunmerkkiä, jota lapsuudessa katselin isovanhempieni asunnon ikkunasta.

Kiehtova historiallinen henkilö on Valentina Tereshkova, ensimmäinen nainen, joka oli avaruudessa. Näin tämän naiskosmonautin elävänä Moskovassa joulukuussa 1997. Hän oli pyylevä täti tummassa jakkupuvussa. Otin hänestä zoomilla kuvan. Muutenkin neuvostoaika on täynnä tukahduttavaa ja perverssiä kiehtovuutta.

Mikä minua ärsyttää? Nopeus, tehokkuus, informaatiotulva, pakko olla saatavilla. Hennes & Mauritzin jokakeväiset bikinimainokset, jotka muokkaavat kasvavien tyttöjen minäkuvaa väärään suuntaan.

Elämäkertatietoa

Riina Katajavuori (s. 1968) (s. 1968) on helsinkiläinen kirjailija. Hän on kirjoittanut runoja, proosaa ja lastenkirjoja. Katajavuori debytoi vuonna 1992 runokokoelmalla Varkaan kirja. Hän on ollut keskeisiä hahmoja niin Nuoren Voiman Liiton kuin Elävien Runoilijoiden Klubin toiminnassa. Katajavuori on ollut toimittamassa ERK:n vuosikirjaa MOTMOT:ia ja uusien kirjoittajien antologiaa Ryhmä 06. Kuvittaja Salla Savolaisen kanssa hän on julkaissut mm. Pentti-kuvakirjasarjaa. Katajavuoren runoja on käännetty yli kahdellekymmenelle kielelle. Nykyisin hän opettaa kirjoittamista Helsingin yliopiston Palmeniassa ja Työväen akatemiassa.

Lukukeskus

---


Kirjailija, fil.maist. Riina Katajavuori on syntynyt Helsingissä 1968 ja opiskellut kirjallisuutta Helsingin ja Edinburghin yliopistoissa. Hän on kirjoittanut niin runoutta kuin proosaakin, ja kuvittaja Salla Savolaisen kanssa yhteistyössä hän on julkaissut mm. Pentti-kuvakirjasarjaa. Runokokoelma Koko tarina (2001) oli Einari Vuorela -ehdokkaana v. 2005 ja äitiysromaani Lahjat (2004) Runeberg-ehdokas.

Riina Katajavuori on toiminut Nuoren Voiman Liitossa ja Elävien runoilijoiden klubissa. Hän on kirjoittanut säännöllisesti kolumneja useisiin lehtiin (mm. Martat, Kaksplus ja Lapsen maailma) sekä ollut toimittamassa ERK:n vuosikirjaa MOTMOTia ja uusien kirjoittajien antologiaa Ryhmä 06. Nykyisin hän opettaa kirjoittamista Helsingin yliopiston Palmeniassa ja Työväen akatemiassa.

Katajavuoren runoja on käännetty yli kahdellekymmenelle kielelle. Hän on osallistunut kansainvälisiin runokäännöstyöpajoihin Shetlannissa ja Sloveniassa ja esiintynyt lukuisissa kirjallisuustapahtumissa ympäri maailmaa, niin Siperiassa, Kanadassa, Irlannissa kuin manner-Euroopassakin.

(Tammi)

---

vanhemmat: toimittaja Juhani Marttila ja kirjailija Satu Koskimies (Satu Marttila)

opinnot: filosofian maisteri Helsingin yliopistosta 1995; opintoja Edinburghin yliopistossa


Palkinnot:
Kansan Sivistysrahaston Katri Valan rahaston stipendi 1994
Suuren Suomalaisen Kirjakerho OY:n tunnustuspalkinto 1995
YLE:n Tanssiva karhu -runopalkinnon kunniamaininta 1995

Kirjailijan tuotantoon liittyvää lisätietoa

Esseitä ja artikkeleita:

Mitä merkillinen tapiiri etsii? - Taide ja vastaanotto. Motmot - elävien runoilijoiden klubin vuosikirja 1995.
Emiliat on yli-ihania. Uuden kuun ja Vihervaaran tytöt. Tammi 2005.
Minä, raha ja nakit. Kirjailijan työmaat. Tammi 2007.
Eksyksissä. Poetiikkaa. II : runouskäsitysten toistoa. Savukeidas 2009.
Runovihkoja:

Periferioita, (yhdessä Andy Willoughby’n kanssa), Ek Zuban 2007 (englantilainen kustantaja)

Tekstinäyte

NOITA-AKKA MUISTELEE

Ei sellaisessa elämäntilanteessa katsota peiliin, sanoi noita-akka.
Minulla oli homeinen kaksio ja siellä se syrjäytynyt vätys, kolme
kakaraa ja kaupanpäällisinä vielä Oma ja Opa. Kaikki samoissa
tehoneliöissä.

Ei katsota peiliin. Haistaan vaan. Ja jos katsotaan joskus
epähuomiossa, peilistä näkyy vain lisää jälkikasvua. Se on
hallusinaatio. Se on tulevaisuus. Se on tuleva.

Kun synnytin neljännen lapseni, sain sairaalassa oman huoneen.
Huoneessa oli peili. Siihen minä katsoin. Mitäkö näin?
Näin peilissä nuoren mustatukkaisen tytön. Hänellä oli paljaat
jalat. Me haisimme hyvälle. Me olimme yksin. Meillä oli nälkä.


(Teoksesta Kerttu ja Hannu, Tammi 2007)
Ylitornio, marraskuu

Vaara uinahtaa.
Poro pöljäilee tiellä.
Heijastin heiluu.

Riina Katajavuori

Haiku on japanilainen kolmirivinen runo, jossa on tavallisimmin 17 tavua (5-7-5). Haikuun sisältyy yleensä jokin vuodenaikaan viittaava huomio. Kun haikuja esitetään, ne toistetaan aina kahteen kertaan.

Teksti julkaistu alunperin Okariinon Runoraitissa, päivitetty viimeksi 29.11.2011.
Siirretty Kirjasampoon 27.1.2016

Lähteitä ja viittauksia

Kotimaisia nykykertojia. 9 / Mari Viertola. Avain, 2012.
Kotimaisia lasten- ja nuortenkirjailijoita 5. Loivamaa, Ismo. BTJ, 2009.
Videot

Elävän arkiston upotuskoodi